WhatsApp ve Facebook bir araya geliyor!

Beşiktaş – Leipzig maçı hangi kanalda?

Big Brother Türkiye hangi kanalda yayınlanacak?

TÜRKSAT UYDU FREKANS LİSTESİ (Eylül 2017 Sıralı Liste)

Garip uğultunun gizemi çözülemiyor!

Dünya’nın En Yaşlı Bitki Fosilleri ve Çok Hücreli Yaşamın Evrimi
  • 16 Mart 2017 - 22:03:02
Dünya’nın En Yaşlı Bitki Fosilleri ve Çok Hücreli Yaşamın Evrimi

Swedish Museum of Natural History (İsveç Doğa Tarihleri Müzesi) bilim insanları, 1.6 milyar yaşındaki çok büyük olasılıkla kırmızı alglere ait fosiller keşfetti. 14 Mart günü itibari ile PLOS Biology’de yayımlanan bulgular ve araştırmanın detayları, çok hücreli yaşamın sanılandan çok daha önce ortaya çıkmış olduğunu ve çok hücreli yaşamın evriminin çok daha erken bir dönemden temellendiğini […]

Swedish Museum of Natural History (İsveç Doğa Tarihleri Müzesi) bilim insanları, 1.6 milyar yaşındaki çok büyük olasılıkla kırmızı alglere ait fosiller keşfetti. 14 Mart günü itibari ile PLOS Biology’de yayımlanan bulgular ve araştırmanın detayları, çok hücreli yaşamın sanılandan çok daha önce ortaya çıkmış olduğunu ve çok hücreli yaşamın evriminin çok daha erken bir dönemden temellendiğini gösteriyor.

Hindistan’ın neredeyse merkezinde bulunan Chitrakoot’taki, istisnai derecede iyi korunmuş olan çökelti taşlarında kızıl alglere benzemekte olan iki tür fosil grubu keşfedildi. Keşfi gerçekleştiren bilim insanları, türlerden birinin iplik şeklinde, diğerinin ise daha kitlesel bir koloni biçiminde bulunduğunu belirtirken, hücre yapılarının da birbirinden ayırt edici olan yapılarını gözlemleme şansı bulduklarını belirtti. Özellikle de kırmızı alglerin karakteristiği olan ve etli bir yapı gibi görünüm sağlayan damar yapıları gibi yayılan filamentler de hücre iskeletleri olarak gözlemlendi.

Kalıntılar ve fosiller bu kadar eski olunca, elbette araştırmacılar da gözlemledikleri şeylerin kesinliğini belirlemekte bir o kadar zorluk yaşıyor. Özellikle geriye bir DNA kalıntısı olmadığından, tüm bulgular morfoloji ve fizyoloji üzerinde yapılan incelemeler ile gerçekleştiriliyor diyebiliriz.

Sürdürülebilir olarak ilk yaşam izlerine yaklaşık 3.6 milyar yıl öncesinde rastlıyoruz. Ökaryotlardan farklı olarak, tek hücreli ilkel hücreler çekirdek ve diğer zarlı organellerden yoksundur. Daha büyük çok hücreli ökaryot organizmalar da bundan yalnızca 600 milyon yıl önce yaygınlaşmaya ve dünya üzerine yayılmaya başladı. Bu zaman da, Panerozoik Çağ’a geçiş dönemine denk geliyor.

İlk dönem ökaryot canlıların ve bu canlılara ait izlerin, fosillerin keşfi son derece az rastlanır ve tanılanması zor bilimsel fenomenlerdir. Keşif sırasında özellikle de yapıların tekrar canlandırılması, analizi ve soy ağacının evrimsel dizilimini belirlemek büyük bir güçlük olarak karşımıza çıkıyordu. Mevcut keşiften önce, kırmızı alglerin ilk örneklerine dair elde ettiğimiz kanıtlar 1.2 milyar yaşındaydı ve bu keşif ile bu tarih 400 milyon yıl daha geriye götürüldü.

Böylelikle bitki-benzeri fosillerin ilk örneklerinin yaşları da geçmişe göre çok daha geriye çekilerek evrim ağacının yeniden kalibre edilmesi ihtiyacı doğdu. Bilim insanlarına göre, gözlemlenebilir yaşamın ilk olarak ortaya çıktığı tarihler de daha geriye çekilecektir.

Hindistan’daki fosforitlerin içindeki 1.6 milyar yaşındaki siyanobakteri fosil yataklarında keşfedilen muhtemel kırmızı alglerden (ataları kast ediliyor) öncelikle ipliksi yapıda olanlar keşfedilirken, stromatolitlerin daha detaylı incelenmesi ile daha etli yapıların keşfi gerçekleşti.

Senkrotonlu X-ray tomografik mikroskop ile alglerin iç yapılarını da inceleme şansı bulan araştırma ekibi her hücrenin içinde keşfi daha anlamlı kılacak yapılar ve çökelmeler tespit etti. Belirli varsayımlar ortaya atılsa da, kesin olarak bu yapıların, moleküler olarak ve organel olarak nelere tekabül ettiği daha ileri araştırmalar ile çözümlenebilecektir.

Makale Referans: Stefan Bengtson, Therese Sallstedt, Veneta Belivanova, Martin Whitehouse. Three-dimensional preservation of cellular and subcellular structures suggests 1.6 billion-year-old crown-group red algae. PLOS Biology, 2017; 15 (3): e2000735 DOI: 10.1371/journal.pbio.2000735