beIN Sports Haber Yakında Şifresiz Olarak Yayına Başlıyor

Fenerbahçe-Beşiktaş Maçını yayınlayan kanallar ve yabancı uydulardaki kanallar 23.09.2017

İklim değişikliği sonumuz olabilir!

Spor yapmadan kilo vermek mümkün!

Asteroitlerin muhteşem dansı!

Kuantum Dünyasında Belirsiz Nedensellikler
  • 27 Mart 2017 - 23:45:40
Kuantum Dünyasında Belirsiz Nedensellikler

Şu anda okumakta olduğunuz bu satırların, siz onları okumadan önce yazılmış olması gerekir. Evren hakkındaki bildiklerimizin, nedenin (bu makalenin yazılması) sonuçtan (bu makalenin okunması) daha önce geldiğini ifade ettiğini farz edersek, bu yapılması gereken açıkça anlaşılır ve güvenli bir varsayım gibi görünebilir. Son yıllarda, atom altı parçacıkların krallığında neler olduğuna dair bilgilerimiz genişlemeye devam ederken, […]

Son yıllarda, atom altı parçacıkların krallığında neler olduğuna dair bilgilerimiz genişlemeye devam ederken, araştırmacılar doğru gibi görünen şeylerin ve bazı durumlarda daha çok sezgisel olarak doğru olan şeylerin, daima öyle olmadığı gerçeğiyle yüzleştiler.

Örneğin, süperpozisyon denen kavramı ele alalım. Schrödinger’in kedisi örneğinde tasvir edildiği gibi, kuantum süperpozisyon, parçacıkların eş zamanlı olarak iki veya daha fazla durumda bulunabildiği veya aynı anda iki farklı konumda olabildiği olgudur.

Tuhaflık burada bitmiyor. Geçtiğimiz yıllarda, fizikçiler, süperpozisyonun nedenselliği ihlal ettiğini de buldular; olayların nedensel sıraları da süperpozisyon halinde olabiliyor. Diğer bir deyişle, tıpı parçacıkların konumları gibi, olayların sıraları da “belirsiz” olabiliyor.

Science dergisinde 24 Mart’ta yayımlanan makalede, bir araştırma ekibi, belirsiz nedensel olaylar sırasına sahip bir sürece dair ilk deneysel doğrulamayı sunayı başardı.

Araştırmacılar çalışmalarında; “Deneyimizde, neden olarak sıralanmamış sürecin hem içerisinden hem dışarısından bilgi elde etmek amacıyla, koherensi bozmadan nedensel sıraların süperpozisyonu içerisinde ölçümler gerçekleştiriyoruz” diye belirtiyor.

Parçacıkların süperpozisyon durumundayken meydana gelen kırılgan bir hal olan kuantum koherens, bir sistem dekoherens (bir sistemin kuantum mekaniği krallığından klasik mekanik topraklarına geçişini belirten olgu) durumuna geçmeden önce, saniyeden çok daha kısa sürelerde var olur. Aslına bakılırsa, kısa ömürlü kuantum koherens hali, bildiğimiz haliyle gerçekliğin var olmasını sağlar, fakat süperpozisyon üzerinde çalışmak isteyen araştırmacılar için, bu ciddi bir engeldir.

Bu engelin üstesinden gelebilmek için, araştırmacılar “nedensel tanıklık” adını verdikleri ve parçacıkların süperpozisyon durumuna (bu deney için, iki farklı kuantum eylemi için süperpozisyon halinde olan fotonlar) tanık olmalarını sağlayan yeni bir ölçüm tekniği geliştirdiler.

Araştırmacıların deneyi yürüttükleri Viyana Üniversitesi’nden yapılan açıklamada; “Nedensel tanıklığı geliştirmek için, fizikçilerin yüksek derecede kırılgan bir kuantum sürecinin içerisinden, sistemi yok etmeden bilgi almalarına olanak sağlayan bir şema tasarlamaları gerekti” ifadeleri yer alıyor. Bunu yapmak için, foton kuantum işlemlerinin birinin yanından geçerken, işaret verecek bir başka kuantum sistemi kullandılar. Bu yine de sistemin çökmesine neden olsa da, fizikçiler süperpozisyon durumunu bozulmamış halde bırakarak, ek bir kuantum sistemini ölçebilmek için yeni bir ince ayar buldular.

Bunları gerçekleştirdikten sonra, araştırmacılar fotonların, her iki kuantum yarışına aynı anda geçtiğini, hepsinin eş zamanlı olarak kaybettiğini veya kazandığını doğrulamayı başardılar.

Üniversiteden yapılan açıklamada; “Ekibin bir sonraki hedefi, daha karmaşık süreçlere ait süperpozisyon durumları meydana getirecek yeni teknolojik gelişmelerden faydalanmak. Bu da nedensel ilişkiler ve kuantum mekaniği arasındaki etkileşime daha derinden bakmalarına olanak sağlayacak” ifadeleri yer alıyor.

Kaynak: Quantum Physics News: ‘Causal Witness’ Provides First Experimental Evidence Of Indefinite Causal Order http://www.ibtimes.com/quantum-physics-news-causal-witness-provides-first-experimental-evidence-indefinite-2515130